Üres tizenkét oldalú kocka – alakítható, testreszabható (nyolcoldalú változatban is!)
Készletinfó ► ► ► | 19 db raktáron |
Tizenkét oldalú kockánk, vagyis tizenkét oldallappal bíró szabályos testünk, a dodekaéder csak arra vár, hogy testreszabd az adott tananyagrészhez! Szabadon alakítható – az alkoholos filccel felvitt írás megmarad a felületén, és később azt acetonos folyadékkal (pl. körömlakklemosóval) leoldhatod, így törlés után újraalkotható a tartalom. Matekórán kívül az anyanyelvi nevelés, vagy az idegennyelv-tanítás során is számos módon beillesztheted a tanórai játékos feladataid közé… |
Bővebb termékleírás:
Hogyan építhetjük be a pedagógiai eszköztárunkba? A test tizenkét lapjához rendeljük egyazon téma vagy nézőpont különböző elemeit – pl. az osztályban (csoportban) lévő tanulók közül egy tucatnak a nevét (monogramját), vagy az év tizenkét hónapját (vagy az azokkal összefüggő csillagjegyeket, „horoszkópokat”), a nap egyes óráit (valahogy jelezve, hogy pl. reggeli vagy esti 8 óráról van-e szó) – mindezt alkoholos filccel írva fel az egyes lapfelületekre.
Ezután a diákok dobhatnak az egyes, általunk tartalommal felruházott „kockákkal”, és a dobás eredménye alapján indíthatnak beszélgetést egymás között, pl. az alábbiakról: a) általános, bemutatkozós jellegű kérdések (Mi a kedvenc…?; Van-e neked…?; Voltál-e valaha…?) b) A napi rutinhoz, az életritmushoz kapcsolódó kérdések – a nap 2*12 órája, illetve az év tizenkét hónapja szerint bemutatva, „mit csinálunk” az adott időpontban (órában, napszakban, hónapban, évben). c) Hosszabb beszélgetést kezdeményeztetünk pl. a horoszkópok, az asztrológia kapcsán, feltéve a kérdést, hogy hiszel-e benne; idegennyelvi órán ez, mármint a horoszkópok világa a bennük való hittől függetlenül remek lehetőség a jellemzés (melléknevek), illetve a közeljövő és a hozzá kapcsolódó igeidő(k) gyakorlására.
Mindemellett ellentétpárok; egymást kiegészítő fogalmak (pl. fonémák, számok, évszámok) gyakorlására is bevethetjük ezen „dobókockát”, kihasználva azt, hogy az szükségszerűen egyik, mégpedig a „fent lévő” lapjával épp átellenes lapjával a talaj síkján nyugszik, így az nem látszik a szemlélő számára. Ugyanazon jelenséget állítjuk tehát az oktatás szolgálatába, minthogy a hagyományos dobókocka átellenes lapjain lévő pöttyök összege mindig 7.
Vigyünk föl tehát ellentétességükben is összetartozó tartalmakat a „kocka” egyes lapjaira, majd a tanulóknak dobás után a felülre került tartalomból kell kitalálniuk, mely szó (érték, szám, hang) van „alul”. Ilyen példák lehetnek pl. a) magyarórán zöngés-zöngétlen (pl. sz–z) vagy illabiális-labiális (e–ö) párokat b) matekórán egy tizenkét osztóval rendelkező számot (pl. a 72-t), majd a dodekaéder egyes lapjaira az osztópárokat (pl. 4; 18) pingáljuk filccel. c) Történelemórán egyes korszakhatárok évszámaival is lehet játszani, pl. az egyik lapon lévő 476-os évszám (a Nyugatrómai birodalom bukása, így a középkor kezdete) előhívhatja az 1492-t (vagy épp a Róma alapításának tekintett évet). d) Ének-zene kapcsán a kromatikus hangsor közbenső félhangokkal tizenkét fokúra kiegészített skálához is biztosan ki lehet ötölni remek feladatokat, de ehhez sajnos alig értünk, így ennek kidolgozását meghagynánk a zenetanár kollégáknak…
Matekórán pl. a százas számkör „nevezetes tagjainak” (sok osztóval bíró számok, négyzetszámok, prímszámok) gyakorlására is felhasználhatjuk a dodekaédert – pl. a dobás eredményét adó számnak fel kell sorolni az osztóit.
Az egyes lapokat fel is matricázhatjuk, egy kör alakú matricából maiximálisan 16 mm átmérőjű fér rá az oldallapra – egész pontosan a test élének 2*(sin 54°)-szorosa, amely érték megközelítőleg 1,62 (ezen dodekaéder éle pedig pont 1 cm-es). A matricázás szabadabb asszociációkat, kötetlenebb történetszövést tesz lehetővé, ha a célunk szabadjára engedni diákjaink mesélőkedvét.
A fentiekkel eredményesen ösztönözhetjük a beszédprodukciót, de akár az írásbeli kifejezőkészséget vagy az előadői kompetenciát is (hogyha az elhangzottakat fel kell jegyezniük, majd röviden bemutatniuk a tanulóknak). A vázolt feladat természetesen idegennyelvi órán, a nyelvvizsgára való felkészülés kapcsán is ugyanúgy eredményes lehet, mint az anyanyelvi nevelés során.
Anyaga az egészségre nem ártalmas akril (polimetil-metakrilát). Élhosszúsága 10 mm, átmérője kb. 28 mm (a szabályos dodekaéder köré írható gömb sugara kb. az élhossz 1,4-szerese). Tizenkét darab szabályos ötszög oldallap alkotja. A dodekaéder éleinek száma 30, emellett 20 darab csúcsa van (az egyes csúcsokból induló élek száma: 5).
…Más terméket keresel? Ezeket is bátran ajánáljuk:
Kaparós matrica ► Készíts saját sorsjegyet vagy naptárat!
Vidám matricáink (arcok, szívecskék, állatok…) ► itt várnak rád.
Kincskeresés, kódok, titkosírás, feladványok… ► Készítsd el a saját szabadulószobád!
A történetmeséléshez (storytelling) mint a tanítás módszertanához ► Itt találsz alapanyagot.
Kockák minden mennyiségben – ► itt minden kockánkat megtalálod, legyen az (Gombóc Artúr után szabadon) szögletes vagy gömbölyű, kicsi vagy nagy, üres vagy feliratozott, számozott vagy képeket szerepeltető.
Óvodapedagógiai foglalkozásokhoz ajánljuk: ► https://tanarbolt.hu/ovodapedagogia
Fejlesztő játékaink, ötleteink: ► https://tanarbolt.hu/fejleszto-es-gyogypedagogia
Matek tanításához alábbi termékeink lehetne segítségedre ► https://tanarbolt.hu/matek